Självklart vill du det. (Video längst ner)

Konsten att stänga en affär är inte så självklar som många kanske tror. Alla människor är unika och sättet vi tar beslut och aktion på varierar i princip från fall till fall.

Inom försäljning så har vi debatterat det här sedan begynnelsen. Från Brian Tracy, Zig Ziglar till Grant Cardone och Cheri Tree ja listan går att göra lång på hur många det är som försökt att knäcka koden till fler affärer på ett generellt plan. I den här artikeln har jag valt att tala ur ett väldigt generellt plan också, så plocka russinen ur kakan på det som kan fungera för just dig. Vill du gå igenom det här mer i detalj, hör av dig så tar vi ett möte.

Du har kanske hört mig säga ”2006 förändrades allt”, där jag refererar till då Sociala medier kom in i bilden och fullständigt golvade många gamla säljsanningar. Dock skulle det dröja i princip fram till bara några år sedan då fler började märka att det går onödigt trögt i säljprocesserna. Storbolagen såg det långt tidigare och Storytelling fick ett rejält avstamp med hjälp av gamla actionhjältar och Enya i bakgrunden.

Epic split smygplanterade en ny approach på marknaden”

Så hur gör man?

Jag kommer till det. Men först vill jag att du skall fundera snabbt på dina senaste möten. Vad hade du för fokus, egentligen? Innan du började prata om fördel/innebörd med era tjänster eller produkter – vad säkerställde du?

Anledningen till att jag ställer frågan är att många som gått fina utbildningar alt hyrt in en säljcoach får en hel låda med fina verktyg. En av verktygen som sticker ut har många namn: Tratten, Spin , do the twist ah.. du fattar..

Det här var good enough innan 2006. Innan vi blev dränkta av all information som cirkulerar där ute och hjärnan sakta men säkert började skyla sig för alla intryck som krävde någon större form av eftertanke och analys.

Och om vi kommer tillbaka till frågan: Vad säkerställde du ”inför” att du började dra din pitch om era tjänster eller produkter?

  • Är den här personen i ett emotionellt tillstånd att ens orka höra om dina tjänster?
  • Finns det ett förtroende mellan er?
  • Har du sålt in/säkerställt symtomet innan du säljer botemedlet?

Den sista frågan brukar jag ställa till säljare eller företagare när de drar sina pitchar för mig.

Oftast är svaret NEJ. Vi använder tratten på autopilot och hoppas oftast på det bästa. Fingertoppskänsla kan många gånger rädda en duktig säljare men vi tappar onödigt många affärer pga brist på bättre fokus.

Så om du vill boka fler möten, stänga fler affärer och få mer profit på sista raden så hoppas jag att det här sjunker in nu:

Första steget är att identifiera vilket personlighet du har framför dig. Vilken approachmåste du inta från din egen sida samt hur skall du betona och bygga upp dina frågor så att det snabbt sjunker in och connectar med kunden?

Vilket språk talar din kund?

”Bygg upp ditt case med en story som träffar rätt”

Effektiv Storyselling (Inte Storytelling) har en process i sig. Svårigheten i detta ligger i att du måste bygga upp varje case unikt – vilket kräver lite mer förberedelser men garanterat ökar dina chanser till både bättre och snabbare affärer. (vimentisvip.se)

En av de fem grundpelarna är att du effektivt arbetar med Frågor.

När du har identifierat kundens personlighetsdrag och har gjort den övriga hemläxan, då kan du börja driva en dialog med fokus på att nå kundens riktiga varför.

På bilden nedan illustreras det klassiska isberget där vi kan likna hur ”Solution selling” träffar det medvetna(10%) medan Storyselling fokuserar på det undermedvetna (90%) för att komma till kundens riktiga varför

”Att medvetet driva frågorna till att nå där det gör riktigt ”ont” dvs kundens riktiga varför, är en konst. Gör inte det här innan du har övat ordentligt mycket”

Görs det här rätt, ja då har du skapat en helt ny utgångspunkt för dig eller dina säljare.

Tror du att du kan boka fler möten med hjälp av det här? Kan du stänga fler, bättre affärer med hjälp av det här? Men viktigast av allt: Tror du att du har en nöjdare kund i slutändan och verkligen levererat ett värde, med fokus på det här?

Visst kan du det min vän, allt du behöver göra är att välja RÄTT fokus.

Här kommer en video där jag förklarar det här för dig som inte orkar läsa detta.

Önskar dig all framgång, och tack för att du är en av dem som driver det här landets ekonomi framåt.

/

Michel