Varför Story-Selling engagerar och driver affärer

Vi befinner oss i en ny era där det mest intima och känsliga har blivit allmängods. I framväxten av ett mjukare manlighetsideal har emotionella normer förändrats markant, där känslorna tilltalar oss och fångar vårt intresse.

Inte minst har digitalisering och sociala media förstärkt story-selling som marknadskoncept, speciellt via videomediet som är det främsta sättet att framställa en berättelse på.

Som företagare behöver känna till hur det fungerar och skapa en plan kring story-selling, som bör implementeras i din befintliga marknadsföring för att driva bättre och fler affärer, om du inte redan gör det.

 

Vill du veta hur du på bästa sätt kan nyttja de möjligheter det ger att kommunicera med din målgrupp via story-selling?

Här kommer en artikel om vad du som företagare kan ta till dig och hur du kan implementera story-selling i din verksamhet.

Att berätta en berättelser har varit det främsta och enda sättet att förmedla vidare kunskap i tiotusentals år. Det är egentligen ingenting nytt. Så varför har det aktualiserats och kommit upp på tapeten igen?

En anledning är att det är svårare än någonsin att nå igenom bruset med sin marknadsföring. Vi är mätta på reklam och näst intill allergiska till all typ av försäljningsbudskap. Det beror på att vi bombarderas av reklambudskap i så hög grad att vi börjat filtrera. Vi mäktar helt enkelt inte med att ta till oss alla budskap.

För att bygga sitt varumärke och kommunicera det till marknaden är således inte helt enkelt, såvida man inte har en oändligt stor kassa att ösa ur för att bekosta sin marknadsföring. Inte ens det är en garanti för att marknadsföringen blir lyckad och att man får återkastning på sin investering.

Då kan story-selling vara det verktyg som gör att kunden kan relatera till ditt företag och det är definitivt ett sätt för små och medelstora företag utan stor marknadsföringsbudget att ta tillvara på.

En bra berättelse skapar en känslomässig anknytning hos åhöraren. Det är därför vi älskar en bra story.

”Människan är oförmögen att styra sina egna känslor.”

All reklam som storbolagen når ut med handlar om att skapa en känsla. Det är långt viktigare än att veta exakta fakta om en produkt. Intellektet kopplas helt enkelt bort när känslan tar överhanden och vi agerar på känslan i allt högre grad. Därför är en berättelse det bästa sättet att skapa dessa känslor hos betraktaren.

Många av de ämnen som tas upp på sociala medier anspelar till en känslomässig reaktion på en mycket basal nivå, såsom: tröst, bekräftelse, sorg, förvåning, avståndstagande. Det är också därför sociala media har blivit en del av vår vardag för det är därför vi intresserar oss för andra människor, på grund av de känslor de känner och bär på samt delar med sig av.

Inom psykologin pratar man om att människan har en uppsättning grundaffekter. Det är intressant att bara två av dem är positiva – glädje och nyfikenhet – medan de negativa är tre gånger så många: ilska, ledsnad, rädsla, skam, avsky, avsmak.

Att de negativa känslorna är fler beror på att de har varit viktiga för människans överlevnad. Men de kanske inte fungerar optimalt om vill skapa en bra känsla hos betraktaren.

Att skapa en bra känsla har företag som t ex Coca Cola tagit fasta på. All deras marknadsföring bygger på att de som dricker Coca Cola upplever en stund av glädje / lycka samt bekymmerslöshet.

På Facebook har man utöka sin ”gilla”-responsknapp med hjärtan och andra känslolägen. Detta anspelar på betraktarens palett av basala känslor.

Dessa känsloknappar och emojis förmedlar snabba ryggmärgsreaktioner utan att ställa några krav på analys och nyansering. Det blir tydligt vad var och en känner och lätt att ta till sig. Vi kan direkt och instinktivt relatera till känslan de förmedlar.

Vill du ha en viral succé som når många gäller det således att ditt budskap skapar en stark känsla hos betraktaren och att inlägget blir delat, gillat och kommenterat.

Ju mer ett innehåll kan väcka starka känslor som fruktan, ilska, ångest, rädsla, sorg, humor eller förundran, men även glädje och och lycka, desto större chans har det att delas upprepade gånger och bli viralt.

Känslorna har även fångat vetenskapens intresse, våra beslutsprocesser har magnetröntgats för att kartlägga hur och var i hjärnan de bildas. Vetenskapen har visat på att starka känslor styr hur vi tar beslut. En siffra som nämnts är att vi tar beslut på 89% känsla och 11% på fakta.

Ett av de bästa metoderna för en bra story-telling är just att vara sårbar, att leda med sina fel och brister. Det gör att betraktaren kan relatera till dig. Att du är en människa av kött och blod. Så att ha gjort misstag är inte bara av ondo. Genom att berätta om sina misstag för andra har men en större chans att connecta med dem än om du vore perfekt och tillrättalagd.

En annan psykologisk aspekt i det hela är att du attraherar andra som funnit sig i samma situation eller genomgått samma typ av problem som du har gjort. Det skapar ett starkt känslomässigt band som är grunden för all typ av connectivitet. Det är också denna känsla som är direkt avgörande för om det kommer att bli en affär eller inte i slutändan. För finns inte tilltron till dig som person på plats så blir det inga affärer hur stor marknadsbudget du än må ha eller om det vore Hollywoodkvalitet på din video.

Ibland räcker det med en inspelad film på din mobiltelefon och budskapet är autentiskt och äkta om du skapar en stark känsla via den story du berättar.

Sammanställning om Story-Selling

  • Bra Story-selling handlar om att skapa en känsla hos kunden.
  • Bra Story-selling får ditt budskap att nå igenom bruset, för det är svårare än någonsin att göra sin röst hörd.
  • Bra Story-selling ger ditt varumärke ett sammanhang och gör dig intressant och relevant. Den berättar om hur din produkt/tjänsten passar in i din kunds vardag.
  • Bra Story-selling handlar om att visa öppenhet och transparens och att visa sårbarhet, så att kunden kan relatera till dig och ditt företag.
  • Bra Story-selling bygger tillit.
  • Bra Story-selling kan motivera dina kunder till att vidta handling samt få till en förändring.

Lycka till!