Hur du kan boka möten med beslutsfattare på stora företag

By 18/06/2017Övrigt

”Hej! Läste att du blir VD för Stora rekryteringsfirman AB nu. Spännande att byta till en annan bransch som går på högvarv. De stora utmaningarna är ju helt klart att hitta bra folk att rekrytera inom IT som är en stor marknad för er. Det är ju lite ”personalens” marknad nu.
Hur tänker du göra för att lyckas där många andra fallerar och få tag på de bästa kandidaterna åt era kunder?”


Mvh

En som är intresserad och kan sätta sig in i hur det känns att snöra dina skor.

Skickat kl.22:28 tisdag.

”Hej!

Tack för ditt meddelande.
Låt oss ta ett möte i nästa vecka. Kan du komma upp till oss på torsdag kl.8 så tar vi det över en kaffe?”
Mvh
VDn som känner att du är både påläst och intresserad. Att du inte hör av dig för att kränga utan för att bygga långsiktiga relationer.

Skickat 05:43 Onsdag.

Okej.
..
Vad är det här?
Och framför allt.

Vad var det som hände?
Vem var det egentligen som ville ha det där
mötet från början?

*****

Till en början så är det här en mailkonversation saxad från verkligheten.
Småsaker är korrigerade (namnen till exempel) men i övrigt taget direkt från en dialog i en digital kanal.

Förra veckan skedde den här dialogen.
Det blev ett möte.

Precis som det blivit ett antal gånger innan och kommer att bli flera gånger igen framöver.

Det här är en sammanfattning av min strategi för att boka möten med beslutsfattare på stora företag.
Det ligger väldigt mycket bakom den här texten.
Omvärldsbevakning, marknadsanalys, retorik, tajming, träning med mera.
Men var inte orolig. Det går att lära sig och det är lättare än du tror.

Så länge som du vågar avgränsa dig till en specifik bransch eller typ av beslutsfattare.

En av de absolut bästa säljarna jag känner brukar säga så här:
Det är inga som helst problem att boka möten med viktiga beslutsfattare. Så länge som du har något att säga som de är intresserade av.

Och där finns nyckeln!

Du måste sluta utgå ifrån att någon är intresserad av dina produkter, dina tjänster, ditt företag och vad du levererar.
De kommer att bli intresserade, tids nog.
Men till en början så är de andra människorna där ute intresserade av sitt eget. Sina produkter, sina tjänster, sin personal, sina utmaningar och sina egna problem.

Så är det.

Ditt jobb som företagare, konsult och säljare är att vara genuint intresserad av andra.

Först då så blir DU intressant för dem.

För att boka möten och få träffa människor som är extremt upptagna och har ett stort ansvar vilande på sina axlar (Hundramiljonersbudgetar, Tusentals anställda, Aktieägares riskkapital med mera).
Så måste du dessutom visa att du är intresserad av mer än bara dem som individer.

När jag tar fram en strategi för att få träffa en viktig beslutsfattare så utgår jag ifrån tre nivåer:

– Marknad

– Företag

– Individ

Här kommer omvärldsanalyser in i bilden.
Du måste lära dig att förstå din kunds marknad med alla dess utmaningar, trender och förändringar.

Du måste lära dig att förstå din kunds företag, dess konkurrenter, deras skillnader och likheter. Deras respektive utmaningar och möjligheter.

Du måste lära dig att förstå din kunds situation. Vem den är, dess bakgrund, framtidsplaner och mål.

När du sen kontaktar den här potentiella kunden så behöver du utgå ifrån att de inte ens har påbörjat sin köpresa inom ditt erbjudande.

Det innebär att de inte går runt och funderar på om det är dags att köpa in det som du säljer.

De tänker på annat.

Och vad är det?

Precis!

Ditt jobb är att lista ut vad de tänker på och vad som är viktigt för dem, redan innan du hör av dig.

När ni väl har fått kontakt så är det din uppgift att leda kunden framåt genom köpresan.

Vad det innebär med köpresa och hur man gör för att leda någon framåt i den är ett lämpligt ämne för en kommande artikel.

Just nu så stannar vi kvar här.

Vi stannar vid frågan om hur man gör för att få komma ut och träffa toppcheferna.

I princip alla säljare som letar nya kunder hör av sig och vill boka ett möte. Oftast för att berätta om sitt eget erbjudande.
Har de tänkt till så finns där en handfull knivskarpa argument om varför mötet kommer att bli superbra.

Men problemet är att ditt erbjudande är inte top of mind på andra människor.

Sällan ens prioritet nummer 6 eller 7 eller ens nummer 13 heller.

Men om du lyckas lista ut vad som är nummer 1 hos den du vill träffa.

Eller i minsta fall topp 3.

Om du dessutom är påläst, intresserad och villig att bidra med något värdefullt.
Ja då har du goda chanser att få det där mötet.
Ibland innan du ens hinner be om det.

Om du väljer att anlita mig som affärsrådgivare så kommer jag att hjälpa dig med de här frågorna.
Om du vill ha möten med beslutsfattare på stora företag så är det här den bästa vägen jag någonsin har stött på.

 

Jag hjälper dig att:

 

– prioritera dina topp 20 viktigaste potentiella kunder.

– Skapa dagliga rutiner för omvärldsanalys.

– Börja analysera nyheter och uppdateringar och hur dessa påverkar dina kunders affär.

– Börja agera på nyhetsflöden.

– Bygga relationer med dina drömkunder.

– Förstå Vad du ska läsa på, när och varför.

– Förstå Vad du ska skriva för att fånga intresse hos köpare.

– Lukta dig till rätt tajming för att boka möten.

– Få möten med dina drömkunder.

 

Konceptet som jag pratar om är utformat för dig som har behov av att få in ett fåtal stora kunder.

Det kan även användas för att nätverka dig till ett bokkontrakt eller ett strategiskt samarbete med en stor kedja eller ett stort företag.

 

När liten vill nå stor.

 

Använd:

Omvärld->Kommunikation->Affärer

Ni når mig genom VimentisPortalen eller på etttusenprocent@gmail.com

Lycka till med affärerna!

/
David Svensson
Affärsrådgivare & PT i Sociala Medier
Etttusenprocent

 

 

 

 

Leave a Reply