Så tränar du ditt mindset

By | Övrigt

Så tränar du ditt mindset!

I filmen pratar vi om Mindset och vad du som entreprenör kan göra för att träna på detta.

Stresshantering , självförtroende och allmänt välmående är några av de saker som mental träning ger.

I videon får du 3st övningar, lite tankeställare och en del konkreta tips 🙂

 

 

RIVSTARTA 2018 med oss

By | Övrigt

Rivstarta 2018

Med Enterprize 2.0

Under 2017 har vi på Vimentis haft äran att få arbeta med över 100 småföretag och startups.

Vårt tillväxtprogram som heter “Vimentis VIP” har haft ett galet intressant år. I skrivande stund har vi saker på gång som kommer att förflytta “försäljningen” till finrummet på riktigt inom Svenskt näringsliv.

Det har varit långt ifrån enkelt Det är jag den första att erkänna. Även om det många gånger har varit nödvändigt att hålla fanan högt så har vår satsning satt oss på alla prov en entreprenörs resa har att erbjuda. Men ur askan så har vi faktiskt fått fantastiska resultat. Resultat genom våra kunder.

Vårt koncept bygger på att vi skall skapa en plattform med hjälpt till självhjälp. Där småföretagare och startups skall få verktyg och stöd för att få igång den naturliga tillväxten i bolaget. Beroende på utgångspunkt vet vi att det är olika för olika människor. Och vi vet att folk inte startar företag för att bli säljare, men utan sälj så finns det ingen business. Det bara är så enkelt.

“Försäljning för Entreprenörer”

Efter 1000-tals timmar i möten med målgruppen så har vi nu lyckats finslipa konceptet vi kallar för Försäljning för Entreprenörer. Det är framtaget för att passa just en entreprenör. Oavsett inriktning eller bakgrund så kommer du att få fart på din tillväxt när du följer det här receptet. Det vet vi nu. Bland våra kunder som har fått full fart på verksamheten hittar ni allt från jurister till ekonomer och konsulter i mängder. Alla med olika vardagar men gemensamma behov: Att få fler och bättre kunder.

Konceptet fokuserar inte bara på hur du förflyttar en kund från “A-B”, utan innefattar även:

  • Branding
  • Marketing
  • Storyselling & Social selling
  • Affärsprocesser och förhandling
  • Personlig utveckling

4 nycklar till framgång”

I videon diskuterar vi de 4 nycklarna till framgång som vi sett en tydlig röd tråd på. Inget som kommer att få dig att ramla av stolen av förvåning men det är sedan HUR vi gör detta som är den stora skillnaden.

Kika gärna och om du skulle vilja träffas via skype eller i person för ett personligt möte, tveka inte på att höra av dig till mig så spikar vi en tid tillsammans. Hoppas att du får ut något av videon, önskar dig en fortsatt fin dag,

Bästa hälsningar

Michel

 

Lycklig av ett serviceyrke?

By | Nina Jansdotter

Lycklig av ett serviceyrke?

Av Carin Andrén

Joakim Magnusson driver Redfellas som ligger i citygallerian Hansa i Malmö. Redfellas är snabbmatskedjan som serverar nyttig mat på temat gangster. Allt med glimten i ögat. Man har inspirerats av gamla gangsterfilmer som till exempel Goodfellas (Maffiabröder) från 1990-talet. Alla sallader, smoothies, mackor m.m. har namn med gangsteranknytning. Inredningen går i stil med temat och är aningen skum, bara doften av inbiten cigarrök fattas bland de bekväma sittmöblerna.

Joakim Magnusson brinner för service och tycker det är väldigt roligt att träffa kunderna varje dag.

– Kunden ska känna att det här stället är något extra. Det är också här vi verkligen kan sticka ut gentemot våra konkurrenter. Superfin service och bra råvaror, det är här vi kan göra skillnad.

Han menar att service är något man kan lära sig om man inte har det helt naturligt från början. Lite talang skadar inte, men nästan allt kan man lära sig, säger han. Ibland får man se upp så man inte spelar över och går till överdrift.

– Jag tror inte att man ska fjanta för mycket med gästerna, inte skoja för mycket. Visst är det viktigt att gästen känner sig glad och gärna har ett leende på läpparna, men lagom är bäst. Att göra något enkelt och lite oväntat, något lite extra tycker jag är kul.

Joakim Magnusson talar om den växande gruppen som har speciella önskemål när det gäller maten. Det kan vara matallergier eller att man är vegan till exempel. Kunderna ska aldrig behöva känna sig besvärliga, de ska vara helt trygga med det som de vill ha.

– Vi är en ny, nyttig kedja som har tänkt på att anpassa menyn till de allra flesta av önskemålen som kunderna har. Vi lägger till och drar ifrån alltefter önskemål. Inga problem, ler han.

Det roligaste med att driva den här verksamheten varje dag är faktiskt att ge bra service, säger Joakim. Bitvis kan det vara slitigt och ansvarstyngt men de sociala bitarna väger upp det med råge.

– Jag tycker det är fantastiskt kul att få ha den här relationen med gästerna och att samma gäster kommer hit hela tiden för att träffa mig och inte bara för att maten är bra. De vet att de kan vara trygga här och de vet vad de får. Det gäller både sittande gäster och cateringkunder, avslutar han.

Redfellas expanderar i Sverige, först i större städer. Intresse finns även i andra länder för det här konceptet och kontakter etableras där.

Premiär för VIP-hörnan!

By | Övrigt

Sveriges nya video-podd!

Äntligen hade vi premiär för det vi kallar ” en skavlan soffa med business perspektiv”.

HIVE Workspace är ett av Göteborgs absolut hetaste Co-working platser idag. Det är en härlig blandning av småföretagare och startups samt företagsorganisationer som Venture Cup som delar på en härlig yta i hjärtat av Göteborg centrum.

Därför kände vi att det var en ren självklarhet att det är därifrån vi skall sända våra avsnitt framöver.

Formatet för den här videopodden är businesstalk. Vi kommer att ha stora namn samt nystartade företag som diskuterar under 30 min Sveriges företagsklimat på riktigt.

Det vi kände var att de flesta poddarna idag ger bilderna från de mest framgångsrika profilerna men sällan den nakna sanningen från de som kämpar och sliter varje dag i en uppstarts fas av sina bolag.

Nu när Vimentis VIP växer som det gör så valde vi därför att ta det här ett steg längre.

I ett skavlan format skall vi ha härliga diskussioner mellan influencers, Startups , entreprenörer och politiker för att ge alla en äkta bild av hur det är att starta och driva företag i vårt härliga land.

Nästa avsnitt bjuder vi in en av Linkedins största influencers – Nina Jansdotter samt ett nystartat företag med hjärta för kaffe och infrastrukturfrågor.

Mer om detta inom kort

Här ser ni det senaste avsnittet:

Nästa avsnitt sänds LIVE på vår Facebook kanal 

Start 9.00 den 2 oktober

Vi önskar alla en fantastisk höst och ett fortsatt drivet entreprenörskap!

/

Första dagen efter semester och kalendern gapar tom

By | Marko Gyllenland

Tyvärr är det många som har ont i magen idag. För idag börjar många jobba efter lite ledighet och semester. Det gapar tomt i kalendern. Inga möten, ingen försäljning, inga intäkter, ingen lön? Ångest. Panik. Eller?

Kanske börjar man ringa lite trevande på eftermiddagen. För man är inte uppvärmd.

Det går inte så bra.

Ingen svarar.

Vissa är på semester eller så säger de att man ska återkomma längre fram.

Skit också.

Samma sak nästa dag och resten av vecka. Oron växer. Likaså ångesten. Och eventuellt drabbas du av telefonskräck?

Med lite tur klämmer man in några möten i augusti. Det är det bästa du kunde uppnå.

Fan också!

Sanningen är att många företagare inte får igång sin business förrän i september och vissa senare än så.

Det är inte business as usual efter semestern.

Det blir ett vakuum. Tomt i kalendern.

Det där drivet man hade i våras och innan sommaren är som bortblåst, som badbollen som blåser iväg över stranden och verkligheten kommer i kapp och blir en baksmälla utan dess like.

Det får bli knäckebröd och vatten denna månad ungar. Sorry. Det var allt pappa hade att erbjuda.

Faktum är att för vissa är det så, augusti är en blind spot i kalendern och intäkterna uteblir.

Men det hade inte behövt vara så om man hade gjort sina bokningar i juni månad för augusti.

Ja vissa av de mötena kommer bli avbokade eller ombokade. Men det kanske inte gör så mycket om man har bokat 60 möten i juni månad till augusti. Det är åtminstone 3 möten per dag som ligger där och väntar på en. Tre om dagen!

Det är det som räddar upp situationen i alla fall för mig. Det gör att det faktiskt finns möjlighet att augusti, istället för en kass månad, blir den bästa månaden på året.

Om det är så att du inte har en fullbokad kalender i augusti så har du hela denna vecka på dig. Redan nästa vecka är det augusti.

Så hur många bokade möten kan du klara av att boka till nästa månad?

Om du behöver hjälp med mötesbokning så finns nu nya filmer uppe på Vimentisvip.se – en digital plattform för alla företagare.

Du tecknar enkelt ett kostnadsfritt konto (ange startup som kod) och kan få tips och råd vad du ska tänka på när du bokar möten.

Lycka till!

Låt augusti nu bli den bästa månaden på året hitintills!

Tjäna 29% mer i snitt med högt EQ

By | Övrigt

 

EQ vs IQ är ett ämne som fler och fler börjar snegla på.

Högt EQ är en av grunderna för att skapa en Story med relevans och som berör på djupet. Det är ingrediensen som gör den stora skillnaden mellan de som säljer mycket och de som tror att de gör det.

Videon är ca 27 minuter. Väl investerade minuter om du vill öka din försäljning.

 

 

Under sommaren kommer fler filmer inom ämnet här i bloggen,

Önskar er alla en produktiv vecka!

Bästa hälsningar

Michel

 

Hur du kan boka möten med beslutsfattare på stora företag

By | Övrigt

“Hej! Läste att du blir VD för Stora rekryteringsfirman AB nu. Spännande att byta till en annan bransch som går på högvarv. De stora utmaningarna är ju helt klart att hitta bra folk att rekrytera inom IT som är en stor marknad för er. Det är ju lite “personalens” marknad nu.
Hur tänker du göra för att lyckas där många andra fallerar och få tag på de bästa kandidaterna åt era kunder?”


Mvh

En som är intresserad och kan sätta sig in i hur det känns att snöra dina skor.

Skickat kl.22:28 tisdag.

“Hej!

Tack för ditt meddelande.
Låt oss ta ett möte i nästa vecka. Kan du komma upp till oss på torsdag kl.8 så tar vi det över en kaffe?”
Mvh
VDn som känner att du är både påläst och intresserad. Att du inte hör av dig för att kränga utan för att bygga långsiktiga relationer.

Skickat 05:43 Onsdag.

Okej.
..
Vad är det här?
Och framför allt.

Vad var det som hände?
Vem var det egentligen som ville ha det där
mötet från början?

*****

Till en början så är det här en mailkonversation saxad från verkligheten.
Småsaker är korrigerade (namnen till exempel) men i övrigt taget direkt från en dialog i en digital kanal.

Förra veckan skedde den här dialogen.
Det blev ett möte.

Precis som det blivit ett antal gånger innan och kommer att bli flera gånger igen framöver.

Det här är en sammanfattning av min strategi för att boka möten med beslutsfattare på stora företag.
Det ligger väldigt mycket bakom den här texten.
Omvärldsbevakning, marknadsanalys, retorik, tajming, träning med mera.
Men var inte orolig. Det går att lära sig och det är lättare än du tror.

Så länge som du vågar avgränsa dig till en specifik bransch eller typ av beslutsfattare.

En av de absolut bästa säljarna jag känner brukar säga så här:
Det är inga som helst problem att boka möten med viktiga beslutsfattare. Så länge som du har något att säga som de är intresserade av.

Och där finns nyckeln!

Du måste sluta utgå ifrån att någon är intresserad av dina produkter, dina tjänster, ditt företag och vad du levererar.
De kommer att bli intresserade, tids nog.
Men till en början så är de andra människorna där ute intresserade av sitt eget. Sina produkter, sina tjänster, sin personal, sina utmaningar och sina egna problem.

Så är det.

Ditt jobb som företagare, konsult och säljare är att vara genuint intresserad av andra.

Först då så blir DU intressant för dem.

För att boka möten och få träffa människor som är extremt upptagna och har ett stort ansvar vilande på sina axlar (Hundramiljonersbudgetar, Tusentals anställda, Aktieägares riskkapital med mera).
Så måste du dessutom visa att du är intresserad av mer än bara dem som individer.

När jag tar fram en strategi för att få träffa en viktig beslutsfattare så utgår jag ifrån tre nivåer:

– Marknad

– Företag

– Individ

Här kommer omvärldsanalyser in i bilden.
Du måste lära dig att förstå din kunds marknad med alla dess utmaningar, trender och förändringar.

Du måste lära dig att förstå din kunds företag, dess konkurrenter, deras skillnader och likheter. Deras respektive utmaningar och möjligheter.

Du måste lära dig att förstå din kunds situation. Vem den är, dess bakgrund, framtidsplaner och mål.

När du sen kontaktar den här potentiella kunden så behöver du utgå ifrån att de inte ens har påbörjat sin köpresa inom ditt erbjudande.

Det innebär att de inte går runt och funderar på om det är dags att köpa in det som du säljer.

De tänker på annat.

Och vad är det?

Precis!

Ditt jobb är att lista ut vad de tänker på och vad som är viktigt för dem, redan innan du hör av dig.

När ni väl har fått kontakt så är det din uppgift att leda kunden framåt genom köpresan.

Vad det innebär med köpresa och hur man gör för att leda någon framåt i den är ett lämpligt ämne för en kommande artikel.

Just nu så stannar vi kvar här.

Vi stannar vid frågan om hur man gör för att få komma ut och träffa toppcheferna.

I princip alla säljare som letar nya kunder hör av sig och vill boka ett möte. Oftast för att berätta om sitt eget erbjudande.
Har de tänkt till så finns där en handfull knivskarpa argument om varför mötet kommer att bli superbra.

Men problemet är att ditt erbjudande är inte top of mind på andra människor.

Sällan ens prioritet nummer 6 eller 7 eller ens nummer 13 heller.

Men om du lyckas lista ut vad som är nummer 1 hos den du vill träffa.

Eller i minsta fall topp 3.

Om du dessutom är påläst, intresserad och villig att bidra med något värdefullt.
Ja då har du goda chanser att få det där mötet.
Ibland innan du ens hinner be om det.

Om du väljer att anlita mig som affärsrådgivare så kommer jag att hjälpa dig med de här frågorna.
Om du vill ha möten med beslutsfattare på stora företag så är det här den bästa vägen jag någonsin har stött på.

 

Jag hjälper dig att:

 

– prioritera dina topp 20 viktigaste potentiella kunder.

– Skapa dagliga rutiner för omvärldsanalys.

– Börja analysera nyheter och uppdateringar och hur dessa påverkar dina kunders affär.

– Börja agera på nyhetsflöden.

– Bygga relationer med dina drömkunder.

– Förstå Vad du ska läsa på, när och varför.

– Förstå Vad du ska skriva för att fånga intresse hos köpare.

– Lukta dig till rätt tajming för att boka möten.

– Få möten med dina drömkunder.

 

Konceptet som jag pratar om är utformat för dig som har behov av att få in ett fåtal stora kunder.

Det kan även användas för att nätverka dig till ett bokkontrakt eller ett strategiskt samarbete med en stor kedja eller ett stort företag.

 

När liten vill nå stor.

 

Använd:

Omvärld->Kommunikation->Affärer

Ni når mig genom VimentisPortalen eller på etttusenprocent@gmail.com

Lycka till med affärerna!

/
David Svensson
Affärsrådgivare & PT i Sociala Medier
Etttusenprocent