Lycklig av ett serviceyrke?

By | Nina Jansdotter | No Comments

Lycklig av ett serviceyrke?

Av Carin Andrén

Joakim Magnusson driver Redfellas som ligger i citygallerian Hansa i Malmö. Redfellas är snabbmatskedjan som serverar nyttig mat på temat gangster. Allt med glimten i ögat. Man har inspirerats av gamla gangsterfilmer som till exempel Goodfellas (Maffiabröder) från 1990-talet. Alla sallader, smoothies, mackor m.m. har namn med gangsteranknytning. Inredningen går i stil med temat och är aningen skum, bara doften av inbiten cigarrök fattas bland de bekväma sittmöblerna.

Joakim Magnusson brinner för service och tycker det är väldigt roligt att träffa kunderna varje dag.

– Kunden ska känna att det här stället är något extra. Det är också här vi verkligen kan sticka ut gentemot våra konkurrenter. Superfin service och bra råvaror, det är här vi kan göra skillnad.

Han menar att service är något man kan lära sig om man inte har det helt naturligt från början. Lite talang skadar inte, men nästan allt kan man lära sig, säger han. Ibland får man se upp så man inte spelar över och går till överdrift.

– Jag tror inte att man ska fjanta för mycket med gästerna, inte skoja för mycket. Visst är det viktigt att gästen känner sig glad och gärna har ett leende på läpparna, men lagom är bäst. Att göra något enkelt och lite oväntat, något lite extra tycker jag är kul.

Joakim Magnusson talar om den växande gruppen som har speciella önskemål när det gäller maten. Det kan vara matallergier eller att man är vegan till exempel. Kunderna ska aldrig behöva känna sig besvärliga, de ska vara helt trygga med det som de vill ha.

– Vi är en ny, nyttig kedja som har tänkt på att anpassa menyn till de allra flesta av önskemålen som kunderna har. Vi lägger till och drar ifrån alltefter önskemål. Inga problem, ler han.

Det roligaste med att driva den här verksamheten varje dag är faktiskt att ge bra service, säger Joakim. Bitvis kan det vara slitigt och ansvarstyngt men de sociala bitarna väger upp det med råge.

– Jag tycker det är fantastiskt kul att få ha den här relationen med gästerna och att samma gäster kommer hit hela tiden för att träffa mig och inte bara för att maten är bra. De vet att de kan vara trygga här och de vet vad de får. Det gäller både sittande gäster och cateringkunder, avslutar han.

Redfellas expanderar i Sverige, först i större städer. Intresse finns även i andra länder för det här konceptet och kontakter etableras där.

Premiär för VIP-hörnan!

By | Övrigt | No Comments

Sveriges nya video-podd!

Äntligen hade vi premiär för det vi kallar ” en skavlan soffa med business perspektiv”.

HIVE Workspace är ett av Göteborgs absolut hetaste Co-working platser idag. Det är en härlig blandning av småföretagare och startups samt företagsorganisationer som Venture Cup som delar på en härlig yta i hjärtat av Göteborg centrum.

Därför kände vi att det var en ren självklarhet att det är därifrån vi skall sända våra avsnitt framöver.

Formatet för den här videopodden är businesstalk. Vi kommer att ha stora namn samt nystartade företag som diskuterar under 30 min Sveriges företagsklimat på riktigt.

Det vi kände var att de flesta poddarna idag ger bilderna från de mest framgångsrika profilerna men sällan den nakna sanningen från de som kämpar och sliter varje dag i en uppstarts fas av sina bolag.

Nu när Vimentis VIP växer som det gör så valde vi därför att ta det här ett steg längre.

I ett skavlan format skall vi ha härliga diskussioner mellan influencers, Startups , entreprenörer och politiker för att ge alla en äkta bild av hur det är att starta och driva företag i vårt härliga land.

Nästa avsnitt bjuder vi in en av Linkedins största influencers – Nina Jansdotter samt ett nystartat företag med hjärta för kaffe och infrastrukturfrågor.

Mer om detta inom kort

Här ser ni det senaste avsnittet:

Nästa avsnitt sänds LIVE på vår Facebook kanal 

Start 9.00 den 2 oktober

Vi önskar alla en fantastisk höst och ett fortsatt drivet entreprenörskap!

/

Första dagen efter semester och kalendern gapar tom

By | Marko Gyllenland | No Comments

Tyvärr är det många som har ont i magen idag. För idag börjar många jobba efter lite ledighet och semester. Det gapar tomt i kalendern. Inga möten, ingen försäljning, inga intäkter, ingen lön? Ångest. Panik. Eller?

Kanske börjar man ringa lite trevande på eftermiddagen. För man är inte uppvärmd.

Det går inte så bra.

Ingen svarar.

Vissa är på semester eller så säger de att man ska återkomma längre fram.

Skit också.

Samma sak nästa dag och resten av vecka. Oron växer. Likaså ångesten. Och eventuellt drabbas du av telefonskräck?

Med lite tur klämmer man in några möten i augusti. Det är det bästa du kunde uppnå.

Fan också!

Sanningen är att många företagare inte får igång sin business förrän i september och vissa senare än så.

Det är inte business as usual efter semestern.

Det blir ett vakuum. Tomt i kalendern.

Det där drivet man hade i våras och innan sommaren är som bortblåst, som badbollen som blåser iväg över stranden och verkligheten kommer i kapp och blir en baksmälla utan dess like.

Det får bli knäckebröd och vatten denna månad ungar. Sorry. Det var allt pappa hade att erbjuda.

Faktum är att för vissa är det så, augusti är en blind spot i kalendern och intäkterna uteblir.

Men det hade inte behövt vara så om man hade gjort sina bokningar i juni månad för augusti.

Ja vissa av de mötena kommer bli avbokade eller ombokade. Men det kanske inte gör så mycket om man har bokat 60 möten i juni månad till augusti. Det är åtminstone 3 möten per dag som ligger där och väntar på en. Tre om dagen!

Det är det som räddar upp situationen i alla fall för mig. Det gör att det faktiskt finns möjlighet att augusti, istället för en kass månad, blir den bästa månaden på året.

Om det är så att du inte har en fullbokad kalender i augusti så har du hela denna vecka på dig. Redan nästa vecka är det augusti.

Så hur många bokade möten kan du klara av att boka till nästa månad?

Om du behöver hjälp med mötesbokning så finns nu nya filmer uppe på Vimentisvip.se – en digital plattform för alla företagare.

Du tecknar enkelt ett kostnadsfritt konto (ange startup som kod) och kan få tips och råd vad du ska tänka på när du bokar möten.

Lycka till!

Låt augusti nu bli den bästa månaden på året hitintills!

Tjäna 29% mer i snitt med högt EQ

By | Övrigt | No Comments

 

EQ vs IQ är ett ämne som fler och fler börjar snegla på.

Högt EQ är en av grunderna för att skapa en Story med relevans och som berör på djupet. Det är ingrediensen som gör den stora skillnaden mellan de som säljer mycket och de som tror att de gör det.

Videon är ca 27 minuter. Väl investerade minuter om du vill öka din försäljning.

 

 

Under sommaren kommer fler filmer inom ämnet här i bloggen,

Önskar er alla en produktiv vecka!

Bästa hälsningar

Michel

 

Hur du kan boka möten med beslutsfattare på stora företag

By | Övrigt | No Comments

”Hej! Läste att du blir VD för Stora rekryteringsfirman AB nu. Spännande att byta till en annan bransch som går på högvarv. De stora utmaningarna är ju helt klart att hitta bra folk att rekrytera inom IT som är en stor marknad för er. Det är ju lite ”personalens” marknad nu.
Hur tänker du göra för att lyckas där många andra fallerar och få tag på de bästa kandidaterna åt era kunder?”


Mvh

En som är intresserad och kan sätta sig in i hur det känns att snöra dina skor.

Skickat kl.22:28 tisdag.

”Hej!

Tack för ditt meddelande.
Låt oss ta ett möte i nästa vecka. Kan du komma upp till oss på torsdag kl.8 så tar vi det över en kaffe?”
Mvh
VDn som känner att du är både påläst och intresserad. Att du inte hör av dig för att kränga utan för att bygga långsiktiga relationer.

Skickat 05:43 Onsdag.

Okej.
..
Vad är det här?
Och framför allt.

Vad var det som hände?
Vem var det egentligen som ville ha det där
mötet från början?

*****

Till en början så är det här en mailkonversation saxad från verkligheten.
Småsaker är korrigerade (namnen till exempel) men i övrigt taget direkt från en dialog i en digital kanal.

Förra veckan skedde den här dialogen.
Det blev ett möte.

Precis som det blivit ett antal gånger innan och kommer att bli flera gånger igen framöver.

Det här är en sammanfattning av min strategi för att boka möten med beslutsfattare på stora företag.
Det ligger väldigt mycket bakom den här texten.
Omvärldsbevakning, marknadsanalys, retorik, tajming, träning med mera.
Men var inte orolig. Det går att lära sig och det är lättare än du tror.

Så länge som du vågar avgränsa dig till en specifik bransch eller typ av beslutsfattare.

En av de absolut bästa säljarna jag känner brukar säga så här:
Det är inga som helst problem att boka möten med viktiga beslutsfattare. Så länge som du har något att säga som de är intresserade av.

Och där finns nyckeln!

Du måste sluta utgå ifrån att någon är intresserad av dina produkter, dina tjänster, ditt företag och vad du levererar.
De kommer att bli intresserade, tids nog.
Men till en början så är de andra människorna där ute intresserade av sitt eget. Sina produkter, sina tjänster, sin personal, sina utmaningar och sina egna problem.

Så är det.

Ditt jobb som företagare, konsult och säljare är att vara genuint intresserad av andra.

Först då så blir DU intressant för dem.

För att boka möten och få träffa människor som är extremt upptagna och har ett stort ansvar vilande på sina axlar (Hundramiljonersbudgetar, Tusentals anställda, Aktieägares riskkapital med mera).
Så måste du dessutom visa att du är intresserad av mer än bara dem som individer.

När jag tar fram en strategi för att få träffa en viktig beslutsfattare så utgår jag ifrån tre nivåer:

– Marknad

– Företag

– Individ

Här kommer omvärldsanalyser in i bilden.
Du måste lära dig att förstå din kunds marknad med alla dess utmaningar, trender och förändringar.

Du måste lära dig att förstå din kunds företag, dess konkurrenter, deras skillnader och likheter. Deras respektive utmaningar och möjligheter.

Du måste lära dig att förstå din kunds situation. Vem den är, dess bakgrund, framtidsplaner och mål.

När du sen kontaktar den här potentiella kunden så behöver du utgå ifrån att de inte ens har påbörjat sin köpresa inom ditt erbjudande.

Det innebär att de inte går runt och funderar på om det är dags att köpa in det som du säljer.

De tänker på annat.

Och vad är det?

Precis!

Ditt jobb är att lista ut vad de tänker på och vad som är viktigt för dem, redan innan du hör av dig.

När ni väl har fått kontakt så är det din uppgift att leda kunden framåt genom köpresan.

Vad det innebär med köpresa och hur man gör för att leda någon framåt i den är ett lämpligt ämne för en kommande artikel.

Just nu så stannar vi kvar här.

Vi stannar vid frågan om hur man gör för att få komma ut och träffa toppcheferna.

I princip alla säljare som letar nya kunder hör av sig och vill boka ett möte. Oftast för att berätta om sitt eget erbjudande.
Har de tänkt till så finns där en handfull knivskarpa argument om varför mötet kommer att bli superbra.

Men problemet är att ditt erbjudande är inte top of mind på andra människor.

Sällan ens prioritet nummer 6 eller 7 eller ens nummer 13 heller.

Men om du lyckas lista ut vad som är nummer 1 hos den du vill träffa.

Eller i minsta fall topp 3.

Om du dessutom är påläst, intresserad och villig att bidra med något värdefullt.
Ja då har du goda chanser att få det där mötet.
Ibland innan du ens hinner be om det.

Om du väljer att anlita mig som affärsrådgivare så kommer jag att hjälpa dig med de här frågorna.
Om du vill ha möten med beslutsfattare på stora företag så är det här den bästa vägen jag någonsin har stött på.

 

Jag hjälper dig att:

 

– prioritera dina topp 20 viktigaste potentiella kunder.

– Skapa dagliga rutiner för omvärldsanalys.

– Börja analysera nyheter och uppdateringar och hur dessa påverkar dina kunders affär.

– Börja agera på nyhetsflöden.

– Bygga relationer med dina drömkunder.

– Förstå Vad du ska läsa på, när och varför.

– Förstå Vad du ska skriva för att fånga intresse hos köpare.

– Lukta dig till rätt tajming för att boka möten.

– Få möten med dina drömkunder.

 

Konceptet som jag pratar om är utformat för dig som har behov av att få in ett fåtal stora kunder.

Det kan även användas för att nätverka dig till ett bokkontrakt eller ett strategiskt samarbete med en stor kedja eller ett stort företag.

 

När liten vill nå stor.

 

Använd:

Omvärld->Kommunikation->Affärer

Ni når mig genom VimentisPortalen eller på etttusenprocent@gmail.com

Lycka till med affärerna!

/
David Svensson
Affärsrådgivare & PT i Sociala Medier
Etttusenprocent

 

 

 

 

Varför Story-Selling engagerar och driver affärer

By | Marko Gyllenland

Vi befinner oss i en ny era där det mest intima och känsliga har blivit allmängods. I framväxten av ett mjukare manlighetsideal har emotionella normer förändrats markant, där känslorna tilltalar oss och fångar vårt intresse.

Inte minst har digitalisering och sociala media förstärkt story-selling som marknadskoncept, speciellt via videomediet som är det främsta sättet att framställa en berättelse på.

Som företagare behöver känna till hur det fungerar och skapa en plan kring story-selling, som bör implementeras i din befintliga marknadsföring för att driva bättre och fler affärer, om du inte redan gör det.

 

Vill du veta hur du på bästa sätt kan nyttja de möjligheter det ger att kommunicera med din målgrupp via story-selling?

Här kommer en artikel om vad du som företagare kan ta till dig och hur du kan implementera story-selling i din verksamhet.

Att berätta en berättelser har varit det främsta och enda sättet att förmedla vidare kunskap i tiotusentals år. Det är egentligen ingenting nytt. Så varför har det aktualiserats och kommit upp på tapeten igen?

En anledning är att det är svårare än någonsin att nå igenom bruset med sin marknadsföring. Vi är mätta på reklam och näst intill allergiska till all typ av försäljningsbudskap. Det beror på att vi bombarderas av reklambudskap i så hög grad att vi börjat filtrera. Vi mäktar helt enkelt inte med att ta till oss alla budskap.

För att bygga sitt varumärke och kommunicera det till marknaden är således inte helt enkelt, såvida man inte har en oändligt stor kassa att ösa ur för att bekosta sin marknadsföring. Inte ens det är en garanti för att marknadsföringen blir lyckad och att man får återkastning på sin investering.

Då kan story-selling vara det verktyg som gör att kunden kan relatera till ditt företag och det är definitivt ett sätt för små och medelstora företag utan stor marknadsföringsbudget att ta tillvara på.

En bra berättelse skapar en känslomässig anknytning hos åhöraren. Det är därför vi älskar en bra story.

”Människan är oförmögen att styra sina egna känslor.”

All reklam som storbolagen når ut med handlar om att skapa en känsla. Det är långt viktigare än att veta exakta fakta om en produkt. Intellektet kopplas helt enkelt bort när känslan tar överhanden och vi agerar på känslan i allt högre grad. Därför är en berättelse det bästa sättet att skapa dessa känslor hos betraktaren.

Många av de ämnen som tas upp på sociala medier anspelar till en känslomässig reaktion på en mycket basal nivå, såsom: tröst, bekräftelse, sorg, förvåning, avståndstagande. Det är också därför sociala media har blivit en del av vår vardag för det är därför vi intresserar oss för andra människor, på grund av de känslor de känner och bär på samt delar med sig av.

Inom psykologin pratar man om att människan har en uppsättning grundaffekter. Det är intressant att bara två av dem är positiva – glädje och nyfikenhet – medan de negativa är tre gånger så många: ilska, ledsnad, rädsla, skam, avsky, avsmak.

Att de negativa känslorna är fler beror på att de har varit viktiga för människans överlevnad. Men de kanske inte fungerar optimalt om vill skapa en bra känsla hos betraktaren.

Att skapa en bra känsla har företag som t ex Coca Cola tagit fasta på. All deras marknadsföring bygger på att de som dricker Coca Cola upplever en stund av glädje / lycka samt bekymmerslöshet.

På Facebook har man utöka sin ”gilla”-responsknapp med hjärtan och andra känslolägen. Detta anspelar på betraktarens palett av basala känslor.

Dessa känsloknappar och emojis förmedlar snabba ryggmärgsreaktioner utan att ställa några krav på analys och nyansering. Det blir tydligt vad var och en känner och lätt att ta till sig. Vi kan direkt och instinktivt relatera till känslan de förmedlar.

Vill du ha en viral succé som når många gäller det således att ditt budskap skapar en stark känsla hos betraktaren och att inlägget blir delat, gillat och kommenterat.

Ju mer ett innehåll kan väcka starka känslor som fruktan, ilska, ångest, rädsla, sorg, humor eller förundran, men även glädje och och lycka, desto större chans har det att delas upprepade gånger och bli viralt.

Känslorna har även fångat vetenskapens intresse, våra beslutsprocesser har magnetröntgats för att kartlägga hur och var i hjärnan de bildas. Vetenskapen har visat på att starka känslor styr hur vi tar beslut. En siffra som nämnts är att vi tar beslut på 89% känsla och 11% på fakta.

Ett av de bästa metoderna för en bra story-telling är just att vara sårbar, att leda med sina fel och brister. Det gör att betraktaren kan relatera till dig. Att du är en människa av kött och blod. Så att ha gjort misstag är inte bara av ondo. Genom att berätta om sina misstag för andra har men en större chans att connecta med dem än om du vore perfekt och tillrättalagd.

En annan psykologisk aspekt i det hela är att du attraherar andra som funnit sig i samma situation eller genomgått samma typ av problem som du har gjort. Det skapar ett starkt känslomässigt band som är grunden för all typ av connectivitet. Det är också denna känsla som är direkt avgörande för om det kommer att bli en affär eller inte i slutändan. För finns inte tilltron till dig som person på plats så blir det inga affärer hur stor marknadsbudget du än må ha eller om det vore Hollywoodkvalitet på din video.

Ibland räcker det med en inspelad film på din mobiltelefon och budskapet är autentiskt och äkta om du skapar en stark känsla via den story du berättar.

Sammanställning om Story-Selling

  • Bra Story-selling handlar om att skapa en känsla hos kunden.
  • Bra Story-selling får ditt budskap att nå igenom bruset, för det är svårare än någonsin att göra sin röst hörd.
  • Bra Story-selling ger ditt varumärke ett sammanhang och gör dig intressant och relevant. Den berättar om hur din produkt/tjänsten passar in i din kunds vardag.
  • Bra Story-selling handlar om att visa öppenhet och transparens och att visa sårbarhet, så att kunden kan relatera till dig och ditt företag.
  • Bra Story-selling bygger tillit.
  • Bra Story-selling kan motivera dina kunder till att vidta handling samt få till en förändring.

Lycka till!

Den obekväma sanningen

By | Marko Gyllenland

Ingen vill erkänna sina fel och brister. Ingen vill känna att de inte räcker till. Ingen vill att någon skall komma till dem och fråga om hur det går med deras företag egentligen.

Ändå gör jag det.

Jag utmanar och ställer frågan.

Hur går det med ditt företag och dess lönsamhet?

”Nu kommer cirka 500000 av Sveriges 1,3 miljoner företagare att ogilla mig, ge mig tummen ner och kanske till och med hata mig. Men det skiter jag i.”

Att driva bolag är ingen tävling i popularitet. Det är inte frågan om vem som får mest likes på ett LinkedIn-inlägg.

Det handlar om så mycket mer.

Sverige är ett småföretagarland där 4 av 5 jobb skapas av företagare.

Det är stommen i svenskt näringsliv. Sverige hade inte sett ut som det gör om det inte fanns duktiga, passionerade, drivna och innovativa företagare som kämpade varje dag för att få utlopp för sin kreativitet och sin passion.

Men ändå så att det finns stora bekymmer i svenska företag, speciellt om du är nystartad. Då är det som tuffast, innan du hunnit etablera dig på marknaden.

Samtidigt så är marknaden i förändring och det krävs nya metoder för att synas och etablera sitt varumärke. Och de som inte hänger med i svängarna hamnar obarmhärtigt på efterkälken.

Så varför skulle 500000 företagare hata mig för att jag frågar om hur det går för dem?

Jo, saken är den att det är precis så många som kämpar med ekonomin, eller kanske ännu fler , för att få sin vardag att gå ihop. Att klara av att betala räkningar, att klara hålla näsan över vattenytan.

De 500000 bolag som ligger i farozonen har det tufft. Riktigt tufft. De har svårt med lönsamheten. Det är en ständig kamp med taskig likviditet!

Det innebär i praktiken att de inte kan ta ut mer än 15000 i lön.

Det påverkar inte enbart företagens uthållighet och möjlighet till existens, utan det påverkar relationer, äktenskap, stress, psykisk hälsa och välmående. Så i slutändan handlar det om människor, sådana som du och jag, som går omkring med en dålig känsla, oro och ångest för situationen som de själva har satt sig i.

Och när de blir smärtsamt påminda om hur det egentligen går, så är det få som är ärliga och säger som det verkligen är. De förskönar, omskriver, drar på sanningen och i vissa fall blåljuger. Inte bara för sin familj och revisorn, men även för sig själv. De lever i förnekelse. De vill inte se problemet och ännu mindre så vet de vad de ska göra med det.

De tycker inte om att höra den obekväma sanningen, att någon kommer och ifrågasätter hur det går för dem. Flosklerna är många: ”Jag tar inte ut mer än vad jag behöver”, etc etc.

Varför är det extra känsligt då?

För det är lite som att ifrågasätta och säga: Hur går det med dina barn och din barnuppfostran. Har du verkligen koll på allt? Vet du vad som är bäst för ditt barn?

För företagare är det så att deras bolag är deras baby. Och ingen ska komma och ha synpunkter på hur de behandlar sitt barn.

Men ändå. Om du skulle se en mamma eller pappa på stan negligera sitt barn och kanske till och med skada barnet så att det far illa. Hade du inte då känt att du vill hjälpa till och försöka få till en förändring?

Vad som händer när man ställer obekväma frågor kan sluta på två sätt. Antingen öppnar sig människor och delar med sig och ber faktiskt om hjälp, eller så snörper de på munnen och lägger armarna i kors och säger lika moget som en treåring: ”Kan själv”.

Däri ligger också svaret på varför så många nystartade bolag lägger ner inom tre år. Den prestige och det som kan skada det egna egot sätter käppar i hjulet för många företagare, istället för att söka hjälp externt. Stoltheten är deras största hinder. Men när räkningarna dimper ner, löner ska betalas och kontot ekar tomt. Hur ska tjurskallig stolthet lösa det?

De kanske är grymt duktiga och erfarna på det de gör, men saknar verktyg och metoder för att säkerställa naturlig tillväxt och lönsamhet, d.v.s. att få till ett företag som växer organiskt, utan lån, affärsänglar och investerare.

Så mitt råd till alla stolta företagare utan självinsikt. Se över ditt företag. Ta hand om din bebis. Fråga någon som faktiskt vet och som kan ge dig insikter hur du ska ta ditt företag till nästa nivå, vilket kan spara dig hundratusentals förlorade kronor, huvudvärk och gråa hårstrån och i värsta fall konkurs.

Gå in och titta på www.howtokillacompany.com för mer information.

Det svåra ligger i det enkla!

By | Marko Gyllenland

Att som företagare få ut sin produkt eller tjänst på marknaden är både utmanande och krävande.

Att nå ut med din affärsidé och snabbt och få igång försäljning är inte det lättaste.

Det kan nog alla som startat bolag skriva under på! Det är också en anledning till att bolag inte lyckas och blir tvungna att lägga ner i hög grad. Och det vill vi på Vimentis Group AB ändra på! 

Kanske finns det en tanke om att bara för att du själv vet och förstår värdet av dig produkt så tänker du per automatik att marknaden skall ta emot din produkt eller tjänst och att affärerna tar fart.

Men så är inte fallet.

Många gånger möts man som företagare av ett massivt motstånd gällande att få ut sin produkt på marknaden.

Vi ska i denna artikel titta på några av de punkter som bidrar till att det faktiskt är eller blir så och vad du som företagare behöver tänka på för att komma förbi de första initiala hindren.

  1. För dålig kännedom om marknaden 

Utan ett marknadsperspektiv och en förståelse för marknaden i stort kommer det att bli svårt för dig som företagare att ge dig in i matchen. Du behöver skaffa dig kunskap om hur olika generationer rör sig i dag såväl analogt men framförallt digitalt. Det krävs branschkunskap och du behöver sätta dig in i och förstå branschen för att lyckas maximalt med ditt företag.

  1. Otydlig målgrupp

Att som företagare vända sig till alla. Innebär per automatik att man vänder sig till ingen. I dagens marknadsekonomi där du troligtvis inte är ensam om din produkt eller tjänst krävs det en tydlig segmentering och att du vänder dig till en specifik grupp och att din kommunikation är riktad i rätt kanaler till denna målgrupp. Annars spenderar du mycket, tid, energi och pengar på missriktad marknadsföring och branding vilket inte kommer gynna dig. Det kommer att sakta ner dig och din framfart mot framgång.

  1. Ointressant budskap / varumärke

Att inte ha en produkt eller tjänst som sticker ut och appellerar till en känsla hos en kund saknar relevans. Det finns inte en chans att kunden kommer välja din produkt före en annan om du inte kan connecta med personen på känslobasis. Kom ihåg att vi människor är vanemänniskor, d.v.s. att vi gör som vi alltid har gjort för att det är tryggt och bekant. Skall du få en person att förändra sitt beteende som det handlar om ifall kunden skall ändra på sitt nuvarande beteende som måste du skapa tillräckligt mycket intresse för din produkt eller tjänst. Och det gör vi genom att skapa en känsla.

  1. Rädslan över att tjäna pengar

Det känns lite banalt, nästan lite förnedrande att skriva den här rubriken. Men jag känner de företagare som inte är företagare för att de vill tjäna pengar. Det kanske till och med är så illa att de saboterar för sig själv och förminskar sitt företag för att de inte ska tjäna pengar. Det grundar sig i en felaktig syn på pengar, att det skulle vara något ont. Är du företagare och går runt med en känsla om att det är fult att vara snuskigt rik – sök hjälp! 

  1. Rädslan över att sälja

Nästa tillkortakommande hänger kanske ihop lite grand med föregående rubrik. Men det finns en rädsla att bli förknippad med att vara en försäljare. Därför finns det ett 100-tal omskrivningar för ordet säljare. Men när det kommer till kritan är alla företagare det vare sig de tycker om det eller inte. För inget företag kan existera utan försäljning. Anledningen kan vara att försäljning förknippas med någonting fult eller att man kränger. Dvs säljer en produkt eller tjänst till någon som inte vill ha det eller inte behöver det men som ändå köper för att säljaren är skicklig. Det i mina ögon är inte försäljning överhuvudtaget. Bra försäljning är en win-win för alla parter och skapar ett värde för den som handlar.

  1. Rädslan för att få ett nej

Jag har suttit i ett antal möten med företagare allt ifrån VD, till konsulter och säljchefer. När det kommer till kritan så har de alla ett gemensamt problem. De är livrädda att få ett nej, så de låter hellre bli att lyfta luren, boka ett möte eller fråga efter affären. I vissa fall har det gått så långt (helt vansinnigt enligt min mening) att de väljer lägga ner sin verksamhet för att slippa få ett nej. Hur farligt är det på en skala? Det är väl bara att fråga nästa. Kom igen nu, skärp er! Kämpa!

  1. Att inte ha en plan

Många företagare saknar en plan eller strategi för var de vill att företaget skall röra sig och utvecklas. Det är som en orienterare som springer i skogen kors och tvärs och försöker komma i mål på ett eller annat sätt, men som kanske är bra på att springa men som springer åt fel håll. Se till att skaffa en karta och en kompass! 

  1. Att sysselsätta sig med annat (än sälj)

Att ständigt vara upptagen. Många som är företagare jobbar 16 timmar för att få företaget gå runt och knappt det. Alla säger att det är så mycket att göra. Men när man börjar ställa frågor och granskar vad det är som skapar tillväxt i bolaget så slutar det alltid med försäljning. Och när vi frågar en företagare idag hur många timmar de avsätter på försäljning så blir svaret ofta väldigt lågt. Ibland 0 timmar och ibland 2 timmar. Vad sjutton gör du de andra 38 timmarna på veckan undrar jag då?

Fokusera på det som verkligen för företaget framåt!

  1. Att förstå hur kunden tar beslut

Om du ändå kommit över hindret att faktiskt lyfta luren och lyckats boka möten så kommer vi till själva mötessituationen och din presentation av din produkt eller tjänst. Hur kan du säkerställa att kunden faktiskt i hög grad kommer vilja köpa din produkt eller tjänst. Vet du vad det som är direkt avgörande för om kunden kommer väljer att handla av dig. Är det slumpen eller finns det sätt att höja oddsen för att det faktiskt blir affär. I den bästa av världar som ska det inte ens behövas en avslutsfråga utan kunden skall fråga ”Och när kan jag få det levererat”.

  1. Avsaknad av potentiella kunder eller leads

Om du som företagare saknar möjlighet att bearbeta din marknad och de kunder som är din målgrupp saknar du en stor möjlighet att göra affärer. Jobbar du tillexempel B2B, vad skulle det innebära för dig att faktiskt få tillgång till alla företag i Sverige med kontaktuppgifter och telefonnummer? Skulle det öka eller minska chanserna för att lyckas. 

  1. Att inte ta hjälp av någon som drivit bolag innan

Det finns organisationer där ute som hjälper företag att komma igång. Men ofta handlar det om administration, lån, bidrag etc. Men ytterst sällan handlar det om att skapa tillväxt via försäljning. Gå in på verksamt.se som ofta är en första instans för nystartade bolag. Det står inte ett ord om försäljning på sidan, vilket är beklagligt!

Avsaknaden på detta fokus gör också att många nystartade bolag inte får den start de förtjänar.

  1. Att faktiskt göra det som krävs för att uppnå ett lyckat resultat

Som företagare är det A och O att veta hur du skapar nya affärsmöjligheter. Vi på Vimentis vill ge dig som företagare de verktyg som du behöver för att komma igång med ditt bolag. Sen handlar det om hårt arbete, tro inget annat. Så kavla upp ärmarna och sätt igång!

Vill du stänga flera affärer?

By | Övrigt

Självklart vill du det. (Video längst ner)

Konsten att stänga en affär är inte så självklar som många kanske tror. Alla människor är unika och sättet vi tar beslut och aktion på varierar i princip från fall till fall.

Inom försäljning så har vi debatterat det här sedan begynnelsen. Från Brian Tracy, Zig Ziglar till Grant Cardone och Cheri Tree ja listan går att göra lång på hur många det är som försökt att knäcka koden till fler affärer på ett generellt plan. I den här artikeln har jag valt att tala ur ett väldigt generellt plan också, så plocka russinen ur kakan på det som kan fungera för just dig. Vill du gå igenom det här mer i detalj, hör av dig så tar vi ett möte.

Du har kanske hört mig säga ”2006 förändrades allt”, där jag refererar till då Sociala medier kom in i bilden och fullständigt golvade många gamla säljsanningar. Dock skulle det dröja i princip fram till bara några år sedan då fler började märka att det går onödigt trögt i säljprocesserna. Storbolagen såg det långt tidigare och Storytelling fick ett rejält avstamp med hjälp av gamla actionhjältar och Enya i bakgrunden.

Epic split smygplanterade en ny approach på marknaden”

Så hur gör man?

Jag kommer till det. Men först vill jag att du skall fundera snabbt på dina senaste möten. Vad hade du för fokus, egentligen? Innan du började prata om fördel/innebörd med era tjänster eller produkter – vad säkerställde du?

Anledningen till att jag ställer frågan är att många som gått fina utbildningar alt hyrt in en säljcoach får en hel låda med fina verktyg. En av verktygen som sticker ut har många namn: Tratten, Spin , do the twist ah.. du fattar..

Det här var good enough innan 2006. Innan vi blev dränkta av all information som cirkulerar där ute och hjärnan sakta men säkert började skyla sig för alla intryck som krävde någon större form av eftertanke och analys.

Och om vi kommer tillbaka till frågan: Vad säkerställde du ”inför” att du började dra din pitch om era tjänster eller produkter?

  • Är den här personen i ett emotionellt tillstånd att ens orka höra om dina tjänster?
  • Finns det ett förtroende mellan er?
  • Har du sålt in/säkerställt symtomet innan du säljer botemedlet?

Den sista frågan brukar jag ställa till säljare eller företagare när de drar sina pitchar för mig.

Oftast är svaret NEJ. Vi använder tratten på autopilot och hoppas oftast på det bästa. Fingertoppskänsla kan många gånger rädda en duktig säljare men vi tappar onödigt många affärer pga brist på bättre fokus.

Så om du vill boka fler möten, stänga fler affärer och få mer profit på sista raden så hoppas jag att det här sjunker in nu:

Första steget är att identifiera vilket personlighet du har framför dig. Vilken approachmåste du inta från din egen sida samt hur skall du betona och bygga upp dina frågor så att det snabbt sjunker in och connectar med kunden?

Vilket språk talar din kund?

”Bygg upp ditt case med en story som träffar rätt”

Effektiv Storyselling (Inte Storytelling) har en process i sig. Svårigheten i detta ligger i att du måste bygga upp varje case unikt – vilket kräver lite mer förberedelser men garanterat ökar dina chanser till både bättre och snabbare affärer. (vimentisvip.se)

En av de fem grundpelarna är att du effektivt arbetar med Frågor.

När du har identifierat kundens personlighetsdrag och har gjort den övriga hemläxan, då kan du börja driva en dialog med fokus på att nå kundens riktiga varför.

På bilden nedan illustreras det klassiska isberget där vi kan likna hur ”Solution selling” träffar det medvetna(10%) medan Storyselling fokuserar på det undermedvetna (90%) för att komma till kundens riktiga varför

”Att medvetet driva frågorna till att nå där det gör riktigt ”ont” dvs kundens riktiga varför, är en konst. Gör inte det här innan du har övat ordentligt mycket”

Görs det här rätt, ja då har du skapat en helt ny utgångspunkt för dig eller dina säljare.

Tror du att du kan boka fler möten med hjälp av det här? Kan du stänga fler, bättre affärer med hjälp av det här? Men viktigast av allt: Tror du att du har en nöjdare kund i slutändan och verkligen levererat ett värde, med fokus på det här?

Visst kan du det min vän, allt du behöver göra är att välja RÄTT fokus.

Här kommer en video där jag förklarar det här för dig som inte orkar läsa detta.

Önskar dig all framgång, och tack för att du är en av dem som driver det här landets ekonomi framåt.

/

Michel

 

Går det trögt att Kallringa? – Kåld-kåla istället!

By | Försäljning

 

Att kallringa vet alla är svårt, tidskrävande och kostar många leads..

Är du bra på det så kommer det så klart att ge dig affärer och jag är en starkt förespråkare av att du tar tjuren vid hornen och lär dig denna ovärderliga kunskap.

 

Samtidigt så kan det vara upplyftande att pröva ett alternativ som både bokar möten och lär dig mer om dina drömkunder och deras vardag.

 
Så sluta för en stund att kallringa och börja Kåld-kåla!

Tidsåtgång:
60 min/dag i 5 dagar.
Förväntat resultat:
Minst 2 bokade möten med nya superviktiga prospekts – Drömkunder!
Teori:
De flesta bokar genom att ringa och be att få boka ett möte.
I det här fallet – Fel!
När du kontaktar någon som är oförberedd och okänd så måste känslan i samtalet vara att du ger engagemang – inte tar.

Mjuka upp och bygg relation, visa intresse, lyssna efter ett verkligt behov, en tajming.

Jag lovar, det går fortare än du tror!
Istället för att boka ett möte så ska du uppmuntra kundens kompetens inom sitt yrkesområde.
Med hjälp av kundens kompetens vill du ha hjälp med svar på en Undersökning om utmaningar kring ett område som kunden möter ofta och som era tjänster berör.
Uppgift:
Välj ut 20 prospekts som du ska nå under veckan.
Riktigt heta, riktigt viktiga beslutsfattare.
Drömkunder.
Skriv ett manus om en undersökning av marknaden som du verkar inom.
Arbetar ni ex.vis med rekrytering så kan följande vara bra frågor:
1. Vad tror du om möjligheterna, inom er sektor, med att få unga i arbete på lite längre sikt, 3-5 år?
2. Vad tror du om Företagets (alltså kundens företag) egna behov av kompetensförsörjning på kortare sikt, 12-18 månader?
Två frågor för att få en bild av deras syn på deras sektors behov, möjligheter och utmaningar inom kompetensförsörjning.
Utmaning:
Sätt igång och ring.
Nu!
Tips på vägen:
Ställ frågorna utan avsikt att boka möte.
Visa genuint intresse!
Du är ändå ett steg närmare affär eftersom du nu har presenterat dig själv.
Och allt räknas! Allt du gör tar dig antingen längre bort från en affär eller närmare en affär.
Lyssna noga på svaren.
Ställ följdfrågor.

Om du inte får bra respons.. Tacka för samtalet och lägg på, ingen skada skedd. Alternativet var ingen kontakt alls.
Får du bra respons så fortsätt diskutera och ta emot hjälpen att förstå dina kunder.
Du bygger nu relation med en av dina drömkunder!

Om du efter ett tag hör ett tydligt intresse för att möta dessa utmaningar väldigt snart så har du hittat rätt tajming för att gå vidare och fördjupa relationen.
Säg isåfall följande:
”Vi har hjälpt många andra att möta dessa utmaningar och har en del idéer att bidra med.
Låt oss träffas och prata mer?
Kanske en lunch?”
Kom ihåg:
När du väl har tagit steget att ringa och ställa några frågor, mjukt och genuint, bara visat att du bryr dig – då har du kommit långt!
När du pratat med dessa 20 viktiga personer så kommer du med all garanti att ha fått accept, antingen på ett möte eller på ett fortsatt samtal längre fram med minst 2 – 5, troligen fler av dina drömkunder!
Så börja planera och sätt igång och ring.
Vi kör – NU!!

 

//

 

David

Etttusenprocent

https://etttusenprocent.wordpress.com