Det svåra ligger i det enkla!

Att som företagare få ut sin produkt eller tjänst på marknaden är både utmanande och krävande.

Att nå ut med din affärsidé och snabbt och få igång försäljning är inte det lättaste.

Det kan nog alla som startat bolag skriva under på! Det är också en anledning till att bolag inte lyckas och blir tvungna att lägga ner i hög grad. Och det vill vi på Vimentis Group AB ändra på! 

Kanske finns det en tanke om att bara för att du själv vet och förstår värdet av dig produkt så tänker du per automatik att marknaden skall ta emot din produkt eller tjänst och att affärerna tar fart.

Men så är inte fallet.

Många gånger möts man som företagare av ett massivt motstånd gällande att få ut sin produkt på marknaden.

Vi ska i denna artikel titta på några av de punkter som bidrar till att det faktiskt är eller blir så och vad du som företagare behöver tänka på för att komma förbi de första initiala hindren.

  1. För dålig kännedom om marknaden 

Utan ett marknadsperspektiv och en förståelse för marknaden i stort kommer det att bli svårt för dig som företagare att ge dig in i matchen. Du behöver skaffa dig kunskap om hur olika generationer rör sig i dag såväl analogt men framförallt digitalt. Det krävs branschkunskap och du behöver sätta dig in i och förstå branschen för att lyckas maximalt med ditt företag.

  1. Otydlig målgrupp

Att som företagare vända sig till alla. Innebär per automatik att man vänder sig till ingen. I dagens marknadsekonomi där du troligtvis inte är ensam om din produkt eller tjänst krävs det en tydlig segmentering och att du vänder dig till en specifik grupp och att din kommunikation är riktad i rätt kanaler till denna målgrupp. Annars spenderar du mycket, tid, energi och pengar på missriktad marknadsföring och branding vilket inte kommer gynna dig. Det kommer att sakta ner dig och din framfart mot framgång.

  1. Ointressant budskap / varumärke

Att inte ha en produkt eller tjänst som sticker ut och appellerar till en känsla hos en kund saknar relevans. Det finns inte en chans att kunden kommer välja din produkt före en annan om du inte kan connecta med personen på känslobasis. Kom ihåg att vi människor är vanemänniskor, d.v.s. att vi gör som vi alltid har gjort för att det är tryggt och bekant. Skall du få en person att förändra sitt beteende som det handlar om ifall kunden skall ändra på sitt nuvarande beteende som måste du skapa tillräckligt mycket intresse för din produkt eller tjänst. Och det gör vi genom att skapa en känsla.

  1. Rädslan över att tjäna pengar

Det känns lite banalt, nästan lite förnedrande att skriva den här rubriken. Men jag känner de företagare som inte är företagare för att de vill tjäna pengar. Det kanske till och med är så illa att de saboterar för sig själv och förminskar sitt företag för att de inte ska tjäna pengar. Det grundar sig i en felaktig syn på pengar, att det skulle vara något ont. Är du företagare och går runt med en känsla om att det är fult att vara snuskigt rik – sök hjälp! 

  1. Rädslan över att sälja

Nästa tillkortakommande hänger kanske ihop lite grand med föregående rubrik. Men det finns en rädsla att bli förknippad med att vara en försäljare. Därför finns det ett 100-tal omskrivningar för ordet säljare. Men när det kommer till kritan är alla företagare det vare sig de tycker om det eller inte. För inget företag kan existera utan försäljning. Anledningen kan vara att försäljning förknippas med någonting fult eller att man kränger. Dvs säljer en produkt eller tjänst till någon som inte vill ha det eller inte behöver det men som ändå köper för att säljaren är skicklig. Det i mina ögon är inte försäljning överhuvudtaget. Bra försäljning är en win-win för alla parter och skapar ett värde för den som handlar.

  1. Rädslan för att få ett nej

Jag har suttit i ett antal möten med företagare allt ifrån VD, till konsulter och säljchefer. När det kommer till kritan så har de alla ett gemensamt problem. De är livrädda att få ett nej, så de låter hellre bli att lyfta luren, boka ett möte eller fråga efter affären. I vissa fall har det gått så långt (helt vansinnigt enligt min mening) att de väljer lägga ner sin verksamhet för att slippa få ett nej. Hur farligt är det på en skala? Det är väl bara att fråga nästa. Kom igen nu, skärp er! Kämpa!

  1. Att inte ha en plan

Många företagare saknar en plan eller strategi för var de vill att företaget skall röra sig och utvecklas. Det är som en orienterare som springer i skogen kors och tvärs och försöker komma i mål på ett eller annat sätt, men som kanske är bra på att springa men som springer åt fel håll. Se till att skaffa en karta och en kompass! 

  1. Att sysselsätta sig med annat (än sälj)

Att ständigt vara upptagen. Många som är företagare jobbar 16 timmar för att få företaget gå runt och knappt det. Alla säger att det är så mycket att göra. Men när man börjar ställa frågor och granskar vad det är som skapar tillväxt i bolaget så slutar det alltid med försäljning. Och när vi frågar en företagare idag hur många timmar de avsätter på försäljning så blir svaret ofta väldigt lågt. Ibland 0 timmar och ibland 2 timmar. Vad sjutton gör du de andra 38 timmarna på veckan undrar jag då?

Fokusera på det som verkligen för företaget framåt!

  1. Att förstå hur kunden tar beslut

Om du ändå kommit över hindret att faktiskt lyfta luren och lyckats boka möten så kommer vi till själva mötessituationen och din presentation av din produkt eller tjänst. Hur kan du säkerställa att kunden faktiskt i hög grad kommer vilja köpa din produkt eller tjänst. Vet du vad det som är direkt avgörande för om kunden kommer väljer att handla av dig. Är det slumpen eller finns det sätt att höja oddsen för att det faktiskt blir affär. I den bästa av världar som ska det inte ens behövas en avslutsfråga utan kunden skall fråga ”Och när kan jag få det levererat”.

  1. Avsaknad av potentiella kunder eller leads

Om du som företagare saknar möjlighet att bearbeta din marknad och de kunder som är din målgrupp saknar du en stor möjlighet att göra affärer. Jobbar du tillexempel B2B, vad skulle det innebära för dig att faktiskt få tillgång till alla företag i Sverige med kontaktuppgifter och telefonnummer? Skulle det öka eller minska chanserna för att lyckas. 

  1. Att inte ta hjälp av någon som drivit bolag innan

Det finns organisationer där ute som hjälper företag att komma igång. Men ofta handlar det om administration, lån, bidrag etc. Men ytterst sällan handlar det om att skapa tillväxt via försäljning. Gå in på verksamt.se som ofta är en första instans för nystartade bolag. Det står inte ett ord om försäljning på sidan, vilket är beklagligt!

Avsaknaden på detta fokus gör också att många nystartade bolag inte får den start de förtjänar.

  1. Att faktiskt göra det som krävs för att uppnå ett lyckat resultat

Som företagare är det A och O att veta hur du skapar nya affärsmöjligheter. Vi på Vimentis vill ge dig som företagare de verktyg som du behöver för att komma igång med ditt bolag. Sen handlar det om hårt arbete, tro inget annat. Så kavla upp ärmarna och sätt igång!