Går det trögt att Kallringa? – Kåld-kåla istället!

 

Att kallringa vet alla är svårt, tidskrävande och kostar många leads..

Är du bra på det så kommer det så klart att ge dig affärer och jag är en starkt förespråkare av att du tar tjuren vid hornen och lär dig denna ovärderliga kunskap.

 

Samtidigt så kan det vara upplyftande att pröva ett alternativ som både bokar möten och lär dig mer om dina drömkunder och deras vardag.

 
Så sluta för en stund att kallringa och börja Kåld-kåla!

Tidsåtgång:
60 min/dag i 5 dagar.
Förväntat resultat:
Minst 2 bokade möten med nya superviktiga prospekts – Drömkunder!
Teori:
De flesta bokar genom att ringa och be att få boka ett möte.
I det här fallet – Fel!
När du kontaktar någon som är oförberedd och okänd så måste känslan i samtalet vara att du ger engagemang – inte tar.

Mjuka upp och bygg relation, visa intresse, lyssna efter ett verkligt behov, en tajming.

Jag lovar, det går fortare än du tror!
Istället för att boka ett möte så ska du uppmuntra kundens kompetens inom sitt yrkesområde.
Med hjälp av kundens kompetens vill du ha hjälp med svar på en Undersökning om utmaningar kring ett område som kunden möter ofta och som era tjänster berör.
Uppgift:
Välj ut 20 prospekts som du ska nå under veckan.
Riktigt heta, riktigt viktiga beslutsfattare.
Drömkunder.
Skriv ett manus om en undersökning av marknaden som du verkar inom.
Arbetar ni ex.vis med rekrytering så kan följande vara bra frågor:
1. Vad tror du om möjligheterna, inom er sektor, med att få unga i arbete på lite längre sikt, 3-5 år?
2. Vad tror du om Företagets (alltså kundens företag) egna behov av kompetensförsörjning på kortare sikt, 12-18 månader?
Två frågor för att få en bild av deras syn på deras sektors behov, möjligheter och utmaningar inom kompetensförsörjning.
Utmaning:
Sätt igång och ring.
Nu!
Tips på vägen:
Ställ frågorna utan avsikt att boka möte.
Visa genuint intresse!
Du är ändå ett steg närmare affär eftersom du nu har presenterat dig själv.
Och allt räknas! Allt du gör tar dig antingen längre bort från en affär eller närmare en affär.
Lyssna noga på svaren.
Ställ följdfrågor.

Om du inte får bra respons.. Tacka för samtalet och lägg på, ingen skada skedd. Alternativet var ingen kontakt alls.
Får du bra respons så fortsätt diskutera och ta emot hjälpen att förstå dina kunder.
Du bygger nu relation med en av dina drömkunder!

Om du efter ett tag hör ett tydligt intresse för att möta dessa utmaningar väldigt snart så har du hittat rätt tajming för att gå vidare och fördjupa relationen.
Säg isåfall följande:
“Vi har hjälpt många andra att möta dessa utmaningar och har en del idéer att bidra med.
Låt oss träffas och prata mer?
Kanske en lunch?”
Kom ihåg:
När du väl har tagit steget att ringa och ställa några frågor, mjukt och genuint, bara visat att du bryr dig – då har du kommit långt!
När du pratat med dessa 20 viktiga personer så kommer du med all garanti att ha fått accept, antingen på ett möte eller på ett fortsatt samtal längre fram med minst 2 – 5, troligen fler av dina drömkunder!
Så börja planera och sätt igång och ring.
Vi kör – NU!!

 

//

 

David

Etttusenprocent

https://etttusenprocent.wordpress.com